vpsboard 2 مدیر کل انجمن ارسال شده در 2 بهمن 1398 URL فارسی یا URL انگلیسی؟ URL آدرس صفحات به صورت فارسی برای سئو بهتر است یا انگلیسی؟ این سوالی است که برای بسیاری از کاربران مطرح می شود. وب مسترها در زمان تولید محتوا برای سایت خود این سوال را دارند که URL صفحات خود را به فارسی بنویسند یا انگلیسی و اثرگذاری هر یک از سئو سایت چگونه است. پیش از اینکه بخواهیم بیان کنید که URL انگلیسی بهتر است یا فارسی باید بهترین فرمت URL را از دید گوگل و بهینه سازی سایت عنوان کنیم. از دید سئو URL بهتر می باشد که متناسب با کلمه کلیدی صفحه و نیز کلمه کلیدی سایت است. خوانا بودن URL یعنی اینکه قابل خوانش به زبانی باشد مهم می باشد. کوتاه بودن نیز متریک دیگر در URL و آدرس صفحات می باشد. اینکه URL ما به زبان انگلیسی باشد یا فارسی از دید گوگل فرق چندانی نمی کند. اگر شما ترجمه مناسبی را از URL فارسی به انگلیسی داشته باشید پس گوگل کلمات کلیدی را در URLمی تواند تشخیص دهد و فرقی نمیک ند. در ادامه به مزایایی که انتخاب URL به زبان فارسی و انگلیسی دارد می پردازیم. دلایل برتر بودن url انگلیسی چیست کوتاه بودن لینک انگلیسی نسبت به لینک فارسی url انگلیسی نسبت به url فارسی به شدت کوتاه هستند. شما کافیه یک تست انجام بدید در یک پست از ۵ کلمه انگلیسی در نامک (لینک پست) استفاده کنید و در یک پست دیگه ۱ کلمه فارسی در نامک بنویسید و بعدش هر دو url رو کپی و در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام انتشار بدید، فکر میکنید کدوم url طول بیشتری داره؟ بله درسته، url فارسی درحالی که ۴ کلمه کمتر داشت ولی طولانیتر بود و از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل شده هست. سئو مناسب url انگلیسی نسبت به url فارسی همونطور که قبلا گفتیم هر چه url پستهای سایت ما کوتاهتر باشه به بهینه سازی اصولی سایت نزدیکتر هست، پس با توجه به حرفهای بالا و منطق میتونیم بگیم که پستها با نامک انگلیسی در سئو مناسبتر هست. کاربرپسند بودن آدرس انگلیسی نسبت به آدرس فارسی وقتی پستها یا مقالات شما با نامک انگلیسی درج میشوند url کاربرپسندتر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه میشه موضوع مقالهها رو حدس زد ولی پستهایی که با نامک فارسی درج میشن urlبا حروف نامشخص در محیطهای دیگه مثل شبکه های اجتماعی نشون داده میشن و اصلا با نگاه به لینک نمیشه حدس زد که مقاله مورد نظر درباره چی هست. پس با لینک های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری سایت ما خواهد داشت. مقاله User Experience چیست را حتما مطالعه کنید تا به درک بهتری از نگاههای کاربران برسید. به خاطر سپردن و تایپ کردن راحتترurl انگلیسی نسبت url فارسی خیلی از مدیران، وبمستران، مهندسین سئو و طراحان سایت بدون سرچ کردن، مستقیم آدرس سایتهای مورد نظر خودشون رو تایپ میکنند و وارد صفحهای خاص از یک وب سایت میشن، حال اگر لینک یا url سایت فارسی باشه کار سختی هست و تقریبا در ۹۹ درصد موارد کسی لینک فارسی رو در نوار آدرس مرورگر خودش تایپ نمیکنه چون کار سختی هست ولی url انگلیسی به راحتی امکان پذیر هست، این مورد ممکنه برای بعضی از کابران عادی هم صدق کنه و نیازهایی خاصی به یک پست داشته باشن و لازم باشه هر روز سر بزنن، پس بهتره به راحتی کاربر در اعمال سئو داخلیسایتمون اهمیت بدیم. ایندکس شدن سریع تر url انگلیسی نسبت به url فارسی تجربه شخصی که خوده بنده داشتم نشون داده که لینک های انگلیسی سریعتر و راحتتر ایندکس میشن و موتورهای جستجو بیشتر دوستشون دارن و به نظرم باعث افزایش سرعت سایت هم میشه، چون url انگلیسی هندل کردنش برای سرور راحتتره تا فارسی، و سریعتر پاسخ میده، هر چند شاید این مورد قابل محسوس نباشه ولی حداقل در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی رو داره قابل توجه هست. ایجاد شرایط سخت برای آنالیز در ابزارهای مختلف وبمستری خیلی وقتها شما نیاز داری از ابزارهای مختلفی در جهت بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنی، مثلا یکی از این ابزارهای مهم سرچ کنسول است، مشکل زمانی آغاز میشه که ساختارهای آدرس ما فارسی هست و با چشم نمیتوان تشخیص داد که آدرسهای زیر برای کدام پست یا صفحه است. درحالی که در آدرسهای انگلیسی این شرایط به راحتی در اختیار وبمستر و مختصص سئو قرار میگیره چند نکته درباره url موتور جستجوی گوگل می تواند بین کلمات فارسی و انگلیسی ارتباط برقرار کند . به طور مثال اگر در صفحات خود از کلمه “لاتاری” استفاده نمایید و در ادرس خود از کلمه Lottery استفاده نمایید گوگل می تواند بین این دو ارتباط معنایی برقرار نماید. url غیراستاندارد و url استاندارد به ادرس هایی که از حروف غیر مجاز تشکیل شده باشد، ادرس های غیر استاندارد گفته می شود . این نکته را یاداوری می کنیم که ادرس ها به دو شکل هستند و یا براساس query string یا به صورت معمولی( ایستا). (query string یک رشته است که به سمت سرور ارسال می شود و با علامت سوال در url نمایش داده میشود.) کاراکترهایی که یک url استاندارد رو تشکیل میده عبارتاند از: حروف انگلیسی عدد حروف فارسی خط تیره (-) حروف غیر مجاز در url زیاد است. البته ممکنه گوگل این جور url رو ایندکس کنه ولی ضعفها و مشکلاتی دارن که ممکنه در برخی سرورها و در شرایطی خاص با مشکل مواجه شه.پس توصیه میشه که استفاده نکنید: فاصله (یک فضای خالی یا space) Underline (_) نقطه (.) مد (~) Number (#) نتیجه گیری زیاد فرقی ندارد که از url فارسی استفاده کنید و یا از url انگلیسی . مهم این است که به صورت اصولی استفاده شود و در سئو زبان مورد استفاده در ادرس سایت انقدر ها مهم نیست. به طور پیش فرض موتورهای جستجو برای این متا تگ مقدار index و follow را در نظر می گیرند. حروف کوچک و بزرگ در این تگ اهمیتی ندارد. نقل قول به اشتراک گذاری این ارسال لینک به ارسال به اشتراک گذاری در سایت های دیگر